به گزارش جلفانیوز، کاربرد منبت کاری را در بسیاری ازمراکز مذهبی وغیر مذهبی می توان مشاهد کرد و این نشان از اهمیت و کاربرد ویژه این هنر می باشد اما متاسفانه چند سالی است که این هنر در شهرستان ما بنا به دلایلی مورد بی مهری قرار گرفته و شاید در آینده ای نزدیک شاهد عدم حیات هنری این صنعت در منطقه خود باشیم.

به مناسبت روز صنایع دستی گفتگویی انجام داده ایم با آقای محمدعلی دوستی یکی از منبت کاران مجرب و با سابقه شهرستان از روستای ارسی که دعوت میکنیم خواننده این گفتگو باشید.

با سلام خدمت شما، ابتدا خودتان را معرفی کنید و اینکه چند سال است که در این حرفه مشغول به کار هستید.
به نام خدا بنده هم خدمت شما سلام عرض می کنم. من محمدعلی دوستی اهل روستای ارسی هستم و مدت ۲۰ سال است که به این کار مشغول هستم. در سال ۷۴ به همراه برادرانم کارگاه منبت کاری در تبریز دایر کردیم و بعد به ارسی آمدیم و در حال حاضر ده سال است که به همراه برادرم کارگاه را در اینجا بر پا کرده ایم.
کمی از منبت کاری برایمان توضیح دهید. چه نوع هنر یا به تعبیری چه نوع صنعتی است؟
منبت کاری صنعتی است که با هنر تلفیق شده و این به جذابیت این کار می افزاید. منبت کار صرفا به تولید محصول و ارائه به بازار فکر نمی کند بلکه قصد دارد در کنار کار تجاری، خواسته ذهنی خود را هم بر روی چوپ به تصویر کشیده، کنده کاری کرده و اثر ماندگاری را خلق کند. در واقع هنرمند منبت کار بیشتر از آن که به جنبه تجاری کار خود توجه داشته باشد، به جنبه هنری کار اهمیت می دهد.
۰۰۲

در حال حاضر در روستای ارسی چند کارگاه منبت کاری وجود دارد؟
قبلا در حدود ۲۰ کارگاه منبت کاری در ارسی وجود داشت که بعدا متاسفانه به علت تغییر شغل و عمدتا به دلیل نبود بازار کار مناسب منبت کاری و عدم توجیه اقتصادی، این تعداد کارگاه به دو یا سه کارگاه تقلیل پیدا کرده است.
به عدم توجیه اقتصادی اشاره کردید اگر می شود کمی بیشتر توضیح دهید.
قبلا سفارشاتی به ما داده میشد که به لحاظ اقتصادی مناسب بودند و می توانستیم با روحیه بهتری کار را ادامه بدهیم و حتی چند نفری هم از این راه کسب درآمد می کردند و به نوعی کار آفرینی محسوب می شد اما اخیرا یک سری اتفاق ها افتاده است که اکثر کارگاه های منبت کاری ما را به تعطیلی کشانده است . برخی از افراد سودجو با قالب ریزی پلی استری از نمونه کارهای منبت کاران میتوانند هزاران نمونه پلاستیکی از نمونه اصلی قالب ریزی و تولید کرده و به عنوان طرح منبت وارد بازار کنند و با توجه به اینکه اکثر مشتریان از ماهیت امر خبر ندارند اقدام به خریداری نمونه های تقلبی و بی کیفیت میکنند و با این اوصاف دیگر هیچ رغبت و کششی برای کارهای ما در بازار ایجاد نمیشود. ناگفته نماند که نمونه های پلی استری برای فروشنده بسیار ارزانتر تمام میشود اما به قیمت محصول اصلی یعنی منبت کاری روی چوب به مشتریان عرضه میشود و عملا مردم توسط عده ای سودجو فریب میخورند.

۰۰۴

به نظر شما برای جلوگیری از چنین اعمال متقلبانه چه کارهایی باید انجام شود؟
در درجه ی اول باید به مردم اطلاع رسانی شود که محصول مرغوب و اصل را از محصول بی کیفیت و تقلبی تشخیص دهند و مرحله دوم متوجه مسئولین امر است که کنترل بیشتری روی محصولات داشته باشند و علاوه بر آن با توجه به اینکه کار با موارد پلی استری مضرات فراوانی دارد، لذا فعالیت این کارگاه ها در مناطق مسکونی می تواند بسیار خطرآفرین باشد و بایستی بازرسی های لازم در این خصوص صورت گیرد.

با توجه به مسائلی که اشاره کردید، این کارها چه ضرری به هنر و مخصوصا هنر منبت کاری وارد میکند؟
همان طوری که اشاره کردم در وهله اول رغبتی برای منبت کاری باقی نمی ماند و کاهش چشمگیر کارگاههای منبت کاری یکی از اثرات اعمال متقلبانه است و این چند کارگاهی هم که فعلا فعالیت می کنند شاید در آینده دیگر فعالیت نداشته باشند و مهم تر از همه این مسائل هنر جایگاهی واقعی خود را از دست داده و ضربه می خورد.

۰۰۳

در پایان اگر حرف دیگری دارید بفرمایید.
اولا از شما تشکر میکنم که در چنین روزی این موضوع را برای گزارش انتخاب کرده اید و شاید اطلاع رسانی این مسائل موجب شود تا مسئولان توجه بیشتری به این حوزه نمایند چرا که از بین رفتن هنر و مخصوصا هنر منبت کاری که تا حدودی ریشه در اعتقادات ما دارد می تواند ضربه ای بر فرهنگ غنی ایران اسلامی در حوزه صنایع دستی قلمداد شود و از همه مردم در خواست دارم که کار واقعی و هنری را انتخاب کند چرا که با عدم انتخاب محصولات هنری، به عده ای سود جو فرصت داده می شود تا با زیر پا گذاشتن انصاف، جایگاه واقعی هنر و هنرمند را به خطر بیندازند.